Aquest 8 de febrer s’ha complert el 20 aniversari d’en de la seva inauguraci amb un acte institucional que va incloure l’actuaci de la nova coral blanenca ‘Solstici’
La tarda-vespre d’aquest passat dimecres la Biblioteca Comarcal de Blanes va viure una jornada molt especial. Es complien exactament 20 anys d’en que es va inaugurar, el 8 de febrer del 2003, una efemride que va festejar de manera austera per intensa i emotiva alhora. L’acte el van encapalar l’alcalde de Blanes, ngel Canosa, i el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a comarques gironines, Josep Calataiud.
D'esquerra a dreta: ngel Canosa, Josep Calataiud, Gemma Ciur i Marina VallllosadaEls van acompanyar la tinenta d’alcalde de la Biblioteca, Marina Vallllosada; la cap del Servei de Biblioteques, Slvia Sanahuja, i la directora del servei cultural, Gemma Ciur, qui ahir va actuar com amfitriona i mestressa de cerimnies. Tampoc no van faltar-hi regidors i regidores del consistori, exalcaldes i exregidors de la biblioteca; antigues bibliotecries; collaboradores i collaboradors; aix com directores d’altres biblioteques de la Selva.
Presentaci i Benvinguda a crrec de la directora de la Biblioteca Comarcal, Gemma CiurLa celebraci es va acollir a la Sala d’Actes Roberto Bolao, on primer es van fer els parlaments oficials, seguits per l’animada actuaci de la nova coral blanenca, ‘Solstici’, que va contribuir a donar-li un to alegre i emotiu. Finalment, es va tancar amb un doble obsequi: un brindis amb cava i un punt de llibre del 20 aniversari, que reprodueix la nova banderola que des d’ara dna la benvinguda des de la faana de l’emblemtic edifici que recorda la proa d’un vaixell arran de mar.
Ms de 2 milions de visitants en dos anysSegons dades de la Biblioteca Comarcal, des del 2013 fins al 2022 l’han visitat –sense tenir en compte els que ho han fet online, especialment durant la pandmia- 1.144.166 persones. Si a aquesta xifra li sumem el ms d’un mili que ja s’havia registrat del 2003 al 2013 –quan es va celebrar el 10 aniversari-, la xifra supera de llarg els 2.000.000 visitants. Pel que fa al nombre d’usuaris i usuries regulars, actualment hi ha 38.862 carnets, gaireb el mateix nombre d’habitants de Blanes.
Parlament tinenta d'alcalde de la Biblioteca, Marina VallllosadaAl llarg d’aquestes dues dcades, el servei cultural no tan sols ha contribut a ser un referent i un centre neurlgic del mn cultural blanenc. Tamb ho ha fet ms enll de les seves fronteres. Al 2010 es va incorporar al Grup de Biblioteques Catalanes Associades a la UNESCO, i quatre anys ms tard va obtenir el primer premi de la modalitat B de la 5a edici del Premi ‘Fem Cultura amb els Colors de la UNESCO’ (FCACU) amb el projecte de treball amb les associacions ‘Promocionem la cultura, fomentem la lectura’.
Parlament Josep Calataiud, director SSTT Cultura Generalitat a GironaAl 2015 va obtenir el primer premi de la 3a edici del Premi Teresa Rovira a la Innovaci Bibliotecria atorgat per la Generalitat de Catalunya amb el projecte ‘Biblioteca Jove, cap a on caminem?’. Un any ms tard, al 2016, va participar al VIII Congrs Nacional de Biblioteques Pbliques de Toledo amb la comunicaci “Sense bibliotecaris per amb Moby Dick. Biblioteca Jove, cam cap a l’autogesti”; i al 2017 va obtenir el Premi Maria Moliner d’Animaci a la Lectura amb el projecte ‘Bibliovacances’.
Parlament alcalde de Blanes, ngel CanosaL’any 2018 va ser especialment prolfic en reconeixements assolits per la Biblioteca Comarcal, que va obtenir un accssit al Premi de la Fundaci Biblioteca Social amb el projecte ‘Aixopluga’t’. Aquell estiu va organitzar les Jornades UNESCO amb el ttol ‘Biblioteca, gora de ciutadania’, amb la participaci de 160 bibliotecries i bibliotecaris d’arreu de l’estat espanyol, i al novembre va participar al IX Congrs Nacional de Biblioteques Pbliques celebrat a Toledo.

Entre els darrers reconeixements obtinguts, cal destacar la participaci a la Fira Internacional del Llibre de Buenos Aires (Argentina) el maig del 2019, presentant els seus projectes de ‘Biblioteca Inclusiva’ i ‘Biblioteca Social’. Uns premis que s’afegeixen als guanys socials i culturals assolits amb projectes i serveis com ara ‘De la Biblioteca a Casa’, de prstec i servei a domicili; ‘Biblioteca Jove’, ‘Biblioplatja’, ‘Bibliohospital’ i ‘Bibliovacances’, entre d’altres.
Personal de la Biblioteca Comarcal de Blanes, al terme de la celebraciTot aix sense oblidar el ‘Projecte d’Accessibilitat Universal’, la Biblioteca Inclusiva; o b els 8 Clubs de Lectura que actualment estan en funcionament, conduits per personal propi de la biblioteca. El llistat d’experincies i serveis tamb inclou activitats que, s’han organitzat de manera puntual amb motiu d’alguna celebraci, o b es fan cada any en consecutives edicions: els Premis Boller de Relats Breus per a Joves, la Setmana del Mar, Dones del Mar o b la Biblioteca Hbrida.
Actuaci de la nova coral de Blanes ‘Solstici’
La segona part de la celebraci va comptar amb l’aportaci artstica que va anar a crrec de la nova coral que es va presentar oficialment a la poblaci encara no fa un any. Es tracta de ‘Solstici’, una formaci vocal dirigida per Xavier Santandreu, que es caracteritza per l’energia positiva que transmeten les seves actuacions, dotades d’una fora i vitalitat envejables.
L'animada actuaci de la coral 'Solstici'‘Solstici’ va obsequiar al pblic assistent amb sis temes musicals: ‘Singing All Together’, ‘Can de la Pau’, ‘Can de Bres per a una Princesa Negra’ –amb msica d’Antoni Rodrguez Sabans i lletra de Gabriel Janer Manila-, ‘Samba Brasil’, ‘Ipharadisi’ i ‘Siyahamba’. La coral deu el seu nom a la recerca popular que va iniciar el mateix dia de la seva presentaci oficial pblica.

Com que el dia de la presentaci va ser el 21 de juny, coincidint amb el solstici d’estiu, el suggeriment que prenguessin aquest nom es va considerar prou adequat, com aix ha estat finalment. Es defineixen com un cor amateur unit per l’amistat, i els temes que interpreten serveixen per fer un viatge musical arreu del mn, amb canons d’arreu dels continents.